5 Kasım 2020 Perşembe

TÜKETİCİNİN YASAL HAKLARINI KULLANIM USULÜ


TÜKETİCİNİN YASAL HAKLARINI 

KULLANIM USULÜ

Bildiğiniz üzere daha önceki Tüketici Hukuku kategorisinde Tüketicinin Yasal Hakları başlıklı bir yazı yayımlamıştık. Bu yazımızın içeriğinde 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda tüketicinin satıcı ya da bir kamu/özel kuruluştan almış olduğu mal ya da hizmetin ayıplı ve kusurlu çıkması durumunda tüketicinin kullanabileceği seçimlik haklarını ve yasal haklarını bahsetmiştik. Şimdi ise bu yazımızda tüketicinin bu haklarını kullanım şekli ve usulünden bahsedeceğiz.

1-Tüketicinin en tabi hakkı ayıplı malı ya da hizmeti iade etme hakkı ile sözleşmeden dönme hakkı olup ilgili kanun maddelerinde 7 gün ,14 gün ve ön ödemeli konut satışlarında 24 ay olarak belirlenmiş olup bu sürelerde tüketici muhataba ihtar çekerek ya da ulaşacak şekilde sözleşmeden döndüğünü ya da cayma hakkını kullandığını bildirebilir.

2-Tüketici 6502 sayılı Kanun uyarınca ilgili sürelerde muhatap olan satıcı yada üretici kuruluşa cayma hakkını ya da sözleşmeden döndüğünü bildirdiği halde satıcı ya da kuruluş tüketiciye olumlu bir dönüş yapmayıp tüketicinin mağdur olmasına neden olmuşsa Tüketici ilk etapta bu mağduriyetinin giderilmesi adına almış olduğu mal ya da hizmetin parasal sınırına göre Tüketici Hakem Heyetlerine başvuruda bulunabilir.

2020 yılı için Tüketici Hakem Heyetlerine yapılacak başvurularda değeri 6 bin 920 TL altında bulunan uyuşmazlıklarda İlçe Tüketici Hakem Heyetleri, büyükşehir statüsünde olan illerde 6 bin 920 TL ile 10 bin 390 TL arasındaki uyuşmazlıklarda İl Tüketici Hakem Heyetleri’ne başvurulacak.

İl tüketici hakem heyetleri il sınırları içinde, ilçe tüketici hakem heyetleri ise ilçe sınırları içinde yetkili olacak. Tüketici hakem heyeti kurulmayan ilçelerde Bakanlıkça o ilçe için belirlenen tüketici hakem heyeti görev yapacak. Başvurular, tüketicinin yerleşim yerinin bulunduğu veya tüketici işleminin gerçekleştirildiği yerdeki tüketici hakem heyetine yapılabilecek. Başvuruda bulunulabilecek ilçede tüketici hakem heyetinin kurulmamış olması halinde tüketiciler ilçe kaymakamlığına gidebilecek.

3-Tüketici olarak Tüketici Hakem heyetine de başvuruda bulundunuz ama olumlu bir sonuç alamadıysanız Tüketici Hakem Heyeti kararına karşı Tüketici Mahkemelerinde  dava yoluna gidilecektir.

4-Tüketici Hakem Heyetlerini parasal sınır olarak aşan uyuşmazlıklarda   dava yoluna gidilmeden önce 22 Temmuz 2020 yılında 6502 sayılı Kanuna eklenen dava şartı olan tüketici uyuşmazlıkları ile ilgili arabuluculuk bürolarına başvuruda bulunulacaktır. Arabulucuya başvuru yapılmadan açılan davalar ilgili kanun maddeleri uyarınca usulden reddedilecektir.

Kaynak;
1-Resmi Gazete
2-6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun

AV.MİKAİL YAĞIZ